De afdichtingsprofielen van Rubbermagazijn zijn geschikt voor uiteenlopende toepassingen en komen in vrijwel iedere bouw voor. Heeft u naar aanleiding van deze blog nog vragen over de afdichting die geschikt is voor uw toepassing? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij adviseren u graag over de mogelijkheden.
Tochtstrips zijn er in verschillende soorten. Het het rubber
D-profiel heeft bijvoorbeeld een luchtkamer, waardoor dit profiel een groot herstelvermogen heeft. Hierdoor zal de tochtstrip makkelijk terugveren in de oorspronkelijke vorm. Daarnaast zorgt de vorm van het
kroonband weer voor een lucht- en waterdichte afsluiting. Op zoek naar profielen voor de afdichting van kieren of spleten in een kozijn? Hier is het rubber
P-profiel zeer geschikt voor. De vorm zorgt er namelijk voor dat de tochtstrip gemakkelijk tussen het kozijn geduwd kan worden.
Alle tochtstrips bij ons in het assortiment zijn vervaardigd uit kwalitatief hoogwaardig EPDM rubber. EPDM rubber beschikt over een breed temperatuurbereik van maar liefst -25°C tot +100°C. Het temperatuurbereik en de uitstekende ozon- en UV-bestendigheid maken de tochtstrips zeer geschikt voor zowel binnen- als buitentoepassingen! Belangrijk: voor het behouden van de maximale kleefkracht dient de ondergrond voor het plaatsen schoon, droog en vetvrij te zijn.
Als u opzoek bent naar een profiel dat geschikt is voor het afdichten van twee oppervlakten, onderdelen of componenten waarbij water een rol speelt, zijn profielen vervaardigd uit
EPDM,
SBR (let op: niet geschikt in combinatie met weersinvloeden) of
Neopreen zeer geschikt. Zo worden EPDM U-profielen met een ronde onderzijde bijvoorbeeld vaak gebruikt voor het monteren van ruiten in onder andere auto’s, schepen en campers. Bij vloeistofafdichtingen wordt volrubber veelal toegepast. Uiteraard is de keuze voor het materiaal vol- of mosrubber afhankelijk van het gewicht, de vorm en de aard van de onderdelen.
Voor toepassingen waarbij wordt gewerkt met brandstof, olie en gas adviseren wij onze
NBR of
Viton rubber profielen. Het NBR rubber heeft een temperatuurbereik van -20°C tot + 80°C en het Viton rubber een temperatuurbereik van -20°C tot +200°C. Het Viton rubber heeft, in vergelijking tot andere rubber kwaliteiten, superieure eigenschappen. Daarnaast is SBR en Viton zeer slijtvast, duurzaam en schokbestendig. Wij hebben u-profielen, rechthoekigesnoeren, rubber snoeren, slangprofielen en carrosserieprofielen in Viton of NBR kwaliteit.
Volrubber, mosrubber en celrubber
U vindt bij ons profielen in het assortiment die zijn gemaakt van verschillende soorten rubber, namelijk mosrubber, volrubber of celrubber. maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze materialen? Mosrubber, ook wel moosrubber genoemd, heeft een dichte en gladde huid. Deze huid zorgt er voor dat dit rubber waterdicht is. De binnenzijde van dit rubber is echter geblazen, waardoor het mosrubber goede mechanische eigenschappen heeft. Daarnaast is dit rubber erg slijtvast.
In vergelijking met mosrubber heeft celrubber kleinere cellen en een open huid. Celrubber kenmerkt zich door de grote veerkracht en een hoge mate van samendrukbaarheid. Toepassingen van celrubber zijn onder andere onderdelen die regelmatig open gaan of van elkaar gescheiden worden, bijvoorbeeld bij ramen, deuren, luiken en deksels.
Volrubber is stijver dan mosrubber en celrubber en goed bestand tegen plotselinge schokken of stoten. Daarnaast heeft dit rubber een grote weerstand tegen slijtage en is het bestand tegen permanente indrukking. Volrubber wordt onder andere gebruikt in schokdempers en trillingsdempers voor machines en voertuigen. Toepassingen van volrubber zijn onder andere oppervlaktebescherming en vloeistof insluiting.
Shore
Onze profielen zijn niet alleen verkrijgbaar in verschillende materialen en kwaliteiten, u vindt bij ons namelijk ook verschillende hardheden. De hardheid wordt uitgedrukt in shore. Hoe hoger de waarde, hoe harder het rubber is. En hoe harder het rubber, hoe hoger de belastbaarheid van het indruklichaam is. Bij zware onderdelen of belasting is een harder rubber met een hogere shore gewenst. Zacht rubber zorgt dan namelijk niet voor de gewenste afdichting omdat er teveel indrukking is.